Revision
002
Udgivet
2003.03.01
Revideret
2008.03.01
For situationer som ikke er beskrevet i nedennævnte pkt. 1 til 8 henvises til ”Standardreglement for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne”.
1.
Bade- og bådebroen samt pælepladser ved broen ejes af Ordrup Næs Sejl- og Motorbådsklub (OSM-K).
Det tilhørende søområde,
Området er afmærket med båker, dvs. pæle påmonteret et kryds med gul refleks
Båkerne har følgende positioner:
1) 55º 49,853 N; 11º 23,909´E.-østlige båke på land
2) 55º 49,994 N; 11º 23,847´E.-østlige båke til søs
3) 55º 49,949 N; 11º 23,515´E.-vestlige båke til søs
4) 55º 49,827 N; 11º 23,520´E.-vestlige båke på land
Det tilliggende land omkring den fredede høj samt parkeringspladsen, ejes af
Odsherred Kommune, dog ejes de opsatte borde-bænkesæt af
OSM-K, ligesom det også er OSM-K der fortrinsvis vedligeholder området
på kystsiden af højen, dog i samarbejde med kommunens tekniske forvaltning.
Bro og søområde forvaltes alene af OSM-K.
2.
Anvisning af svajeplads
Et medlemskab af OSM-K giver ret til én svajeplads indenfor ovennævnte søområde.
Medlemskab som partner giver ikke ret til svajeplads.
Pladsen anvises og positionen registreres af en af klubben
udpeget medarbejder, som også er behjælpelig med nedpumpning af anker.
Ønskes et anker flyttet til en anden position, skal dette aftales med
ovennævnte medarbejder.
3.
Anker, fortøjning og pælepladser:
De to afmærkningspæle må hverken midlertidigt eller
permanent anvendes til fortøjning.
Ønsker et medlem at ligge for svaj, skal ankeret være godkendt af OSM-K og
forsynet med ca.
Kæden kan evt. forsynes med ekstra vægt.
I overgangen mellem kæde og tovværk skal forsvarligt fastgøres et skilt med
medlemsnummer.
Dette skilt købes af bådklubben, som fremstiller det
med pågældende medlemsnummer.
Bådklubben har ret til, uden forudgående varsel at
fjerne fortøjninger uden nummer.
Der er etableret et antal pælepladser langs broen.
På hver plads må der kun fortøjes til pælene, ikke til broen.
Til hver plads har klubben leveret et sæt (2 stk) fortøjninger med trisser og
Brugerne af pladsen skal selv sørge for fortøjninger til pæle ved bro. Disse
skal dimensioneres i fht. bådens vægt, min ø12
tovværk for lette joller og disse skal være monteret med gummi- eller
metalfjedre.
Pælepladser tildeles efter venteliste. Retningslinier for venteliste til pælepladser er udarbejdet særskilt og vedtages / ændres af bestyrelsen efter behov.
For svajeplads og pæleplads gælder, at det fortøjede fartøj skal være ansvarsforsikret.
Er fartøjet på en svaje- eller pæleplads ikke ansvarsforsikret, kan pladsen efter påtale inddrages og gives til en anden, hvis forholdet ikke bringes i orden indenfor en tidsfrist på 1 måned.
Fartøjer liggende på land, ligger for ejerens ansvar og
risiko.
Det er ligeledes fortøjningsejerens pligt og ansvar
at tilse sine fortøjninger og sikre at disse altid er forsvarlige, og at
tovværket er intakt. Svajeankre skal være nedpumpet forsvarligt, dvs. ikke
synlige, således at personer eller fartøjer ikke kan komme til skade.
OSM-K’s bestyrelse har ret til at påtale mangelfulde fortøjninger og kan, hvis ejeren ikke efterkommer påtalen, lade manglerne udbedre for ejerens regning.
5.
Ordensregler
Det er ikke tilladt at henkaste affald i vandet, på broen eller på landarealet.
Alt affald undtagen fiskeaffald, skal lægges i de opstillede
affaldscontainere.
Fiskeaffald skal dumpes mindst
Broen må ikke benyttes til oplagsplads for tovværk eller andet grej.
Fartøjer som trækkes på land, skal placeres øst for klubbens
stander.
Klubbens og Kommunens ejendom, dvs. bordebænkesæt og
bro, toiletbygning og opslagsstander m.fl. skal behandles med omhu, idet der
hverken må brændes- eller snittes mønstre, eller
udøves anden form for misligholdelse af disse enheder.
Kommunens opslagstavle er forbeholdt kommunale
informationer, og må ikke benyttes af private.
Fiskeri med faststående redskaber må ikke udøves
indenfor det afmærkede søområde.
6.
Ved søsætning fra rampen, skal det benyttede køretøj straks
efter søsætningen køres bort.
Biler og trailere skal parkeres på den offentlige parkeringsplads og håndtrukne
bådvogne placeres fri af rampen, således at der altid
er fri passage for andre medlemmer og for redningskorpset.
Ligeledes skal både der for et kort ophold fortøjes til broen, fortøjes så
langt fra rampen at der er fri adgang til benyttelse af denne.
7.
Afgifter
Ønsker et medlem at udlægge en fortøjning mere end den som
medlemskabet af OSM-K giver ret til, betales herfor årligt et beløb, svarende til
halvt medlemkontingent, dog uden indmeldelsesgebyr.
Man kan maksimalt have 2 fortøjninger pr. medlemskab.
Ekstrafortøjningen skal ligesom den ordinære fortøjning, forsynes med rustfrit skilt med nummer.
For ikke medlemmers benyttelse af slæbested, betales en
afgift, som pr. dag udgør 1/10 del af klubkontingentet.
Afgiften erlægges i den dertil indrettede kasse.
8.
Registrering af fartøj
Sammen med medlemskabet udleveres et skilt med nummer. Dette
skilt bør sættes på fartøjet, således at man, i tilfælde af fortøjningsbrud
eller lignende, hurtigt kan finde frem til ejeren.
Endvidere anbefales det, at bådejeren udfylder og indsender bådregistreringsformularen
til klubben, således at klubben i tilfælde af tyveri, drift til anden kyst
eller havari, kan oplyse politi eller andre om fartøjets data og udstyr.
Vedtaget af:
Bestyrelsen for OSM-K den 9. marts 2002
Ordrup Næs Sejl- og Motorbådsklubs generalforsamling den 30. marts 2002
Kommunens Tekniske Forvaltning den 30. april 2002, dog med ønske om tilføjelse til pkt. 5, Ordensregler, lydende: Kommunens opslagstavle er forbeholdt kommunale informationer, og må ikke benyttes af private.
Kystdirektoratet den 29. maj 2002, under forudsætning af at regulativet tilrettes de korrekte båkepositioner iht. brev af 27. maj 2002 fra Farvandsvæsenet.
Efterfølgende ændringer:
Bestyrelsen har på mødet den 25. januar 2003 besluttet at
ændre pkt. Afgifter fra
”medlemskontingentet” til ”halvt medlemskontingent”.
Bestyrelsen har på mødet den 16. februar 2008 godkendt følgende ændringer.
ad.3 Ændringer / tilføjelser vedr. pælepladser og krav om ansvarsforsikring
Ordrup den 1. marts 2008